Specsavers: “We zorgen in het pakket voor veel variatie. Hierdoor is er voor iedere medewerker geschikte kleding.”

Sinds januari 2024 al 110 winkels in het nieuw.

In 2023 is Specsavers een traject voor nieuwe bedrijfskleding gestart. Alle 142 winkels in Nederland, met in totaal ruim 1.500 medewerkers, worden in het nieuw gestoken. Specsavers wil dat klanten vol zelfvertrouwen met een nieuwe bril de winkel uitlopen en dit zelfvertrouwen gunnen ze hun eigen personeel natuurlijk ook! Benieuwd naar dit traject en de samenwerking? Samen met Roos Kriek, Partner Supportdesk Consultant, vertellen we je er meer over.

Medewerkers moeten zich prettig voelen

“De bedrijfskleding die wij voorheen in Nederland in de Specsavers winkels droegen, was samengesteld in  Noord-Europa. Maar de behoeften en wensen voor bedrijfskleding verschillen enorm per land. Daarom zijn wij blij dat we de bedrijfskleding voor Nederland nu apart hebben kunnen regelen. Medewerkers moeten zich prettig voelen in de kleding. Dit straalt door in het werkplezier van onze mensen en dat merken onze klanten ook.”

Zorgvuldig getest

“In 2023 zijn we begonnen met het in kaart brengen van de wensen en behoeften van onze medewerkers. Via een draagtest hebben we diverse artikelen in de praktijk laten testen door onze medewerkers. Hierdoor zijn een aantal artikelen afgevallen en hebben we uiteindelijk een passend assortiment samengesteld. In januari 2024 zijn de eerste nieuwe pakketten uitgeleverd aan onze winkelmedewerkers in Groningen.”

Zoveel mensen, zoveel wensen

Op de website van Specsavers is te lezen: ‘Specsavers heeft brillen voor ieder seizoen, stemming en stijl.’ Daar is in de keuze voor de nieuwe bedrijfskledingcollectie ook rekening mee gehouden. “Het pakket bestaat uit diverse artikelen. Voor vrouwen is gekozen voor de collectie van Studio Anneloes@Work. Door de gebruikte travelstof is deze kleding heel flexibel en geschikt voor verschillende lichaamsvormen. Voor de mannen wordt onder andere gebruik gemaakt van de Extreme Flexibility collectie van Sunwill. De reacties zijn positief. We zorgen in het pakket voor veel variatie. Hierdoor is er voor iedere medewerker geschikte kleding. Laatst hebben we een sjaaltje in Specsavers-stijl laten ontwerpen en toegevoegd aan de collectie en we zijn nu ook bezig met een bijpassende hoofddoek. Zo kan iedereen zich kleden zoals zij/hij fijn vindt en kledingstukken variëren.”

“Er zijn al 110 winkels (van de in totaal 142 winkels) die de overstap naar de nieuwe bedrijfskleding hebben gemaakt. Dit laat wel zien dat er duidelijk behoefte was aan nieuwe kleding.”

Roos Kriek
Partner Supportdesk Consultant

Uitdagingen

“Natuurlijk kende het traject ook uitdagingen. Zo bleek dat niet op alle stof bedrukking en/of borduring goed mogelijk te zijn. Gelukkig hebben we een hele fijne samenwerking met Stephan en Sven van Groenendijk en kwamen zij altijd snel met passende oplossingen. Een andere uitdaging die we tegenkwamen, waren de passessies. Om ervoor te zorgen dat iedereen passende kleding ontvangt, hebben we op verschillende locaties passessies georganiseerd. Logistiek bleek dit vaak een uitdaging, veel winkels bevinden zich midden in stadscentra en dit maakte het inrichten van de paslocatie soms uitdagend.

Blij met het resultaat

“We hebben voor Groenendijk gekozen en zeker geen spijt. Groenendijk is toegankelijk, geen hiërarchische organisatie, iedereen is gelijk aan elkaar. En zo werken we bij Specsavers ook. Wij kijken uit naar de verdere samenwerking en projecten die we nog samen gaan oppakken. Zoals het inrichten van het recycleproces van de gedragen werkkleding.”

Weten hoe Groenendijk voor jouw organisatie kan werken? Bel vooral.

Vorige