Coöperatie DELA heeft gekozen voor een nieuw kledingpakket voor ongeveer 1500  medewerkers van Uitvaartdiensten en Uitvaartverzorging. Binnen het project PAK van mijn hart (Project Allermooiste Kleding) ontwierp en produceerde designer Paul Schulten in samenwerking met Groenendijk Bedrijfskleding een nieuwe kledinglijn die naadloos aansluit bij de waarden én werkzaamheden van DELA.

Het project kent vier doelstellingen die voor zowel DELA als Groenendijk én Paul Schulten van belang zijn en worden nagestreefd.
1. De nieuwe kledinglijn heeft een positieve impact op mens en milieu
2. Efficiëntie en effectiviteit van het totale proces
3. De allermooiste kleding ervaring
4. Hoge medewerkers tevredenheid

Geïntegreerde aanpak van inkoop en uitvoering
Het traject is in de markt gezet volgens de Best Value Procurement (BVP) methodiek. Onderdeel van deze methodiek is een wekelijkse risicorapportage, zodat het project zowel transparant als voorspelbaar is. Rens de Leeuw is projectmanager vanuit coöperatie DELA: ‘Dankzij de aanpak van Best Value konden we Groenendijk continu in de expertrol van leverancier benaderen. Zo gaven we samen invulling aan onze doelstellingen. Tot vervelens toe stelden we kritische vragen, zodat we als opdrachtgever krijgen wat we daadwerkelijk nodig hebben, in plaats van wat we aan de opdrachtnemer vragen. Dat is een groot verschil. Bovendien is BVP een geïntegreerde aanpak van inkoop en uitvoering. Daardoor leg je aan de voorkant het fundament voor de uitvoeringsfase. Zo is bijvoorbeeld direct na gunning niet alleen een implementatieplan opgesteld (zoals over het algemeen in reguliere inkooptrajecten), maar is direct het hele proces van implementatie en beheer uitgewerkt. Al met al zijn wij zeer tevreden met - en trots op het resultaat.’

Martien Meijer is als projectmanager vanuit Groenendijk aangesloten bij het project:  “Het traject is langdurig en intensief, maar uiteindelijk gaan we de allermooiste kleding leveren aan DELA.”

Ambassadeurs vanuit de organisatie
Vanaf het begin van het project heeft DELA medewerkers bij het project betrokken om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren. Zij hadden werkelijk een stem in het ontwerp van de nieuwe kleding.  Tijdens een eerste look and feel sessie werden de eerste ideeën gepresenteerd. Aan de hand van de feedback van medewerkers – de ambassadeursgroep –is vervolgens de volledige lijn ontworpen.

Samenwerking met couturier Paul Schulten
Het kledingpakket bestaat uit een colbert, gilet, overhemd met lange en korte mouw, pantalon, overjas, sokken, stropdas en een riem. Vanuit Groenendijk is Brigitte Dernison nauw betrokken bij het project voor de ontwikkeling van de producten en de kwaliteitscontrole. Zo onderhoudt zij onder andere de communicatie met leveranciers, producenten en expediteurs. Brigitte werkte nauw samen met ontwerper Paul Schulten.  

Paul Schulten: ‘Het is voor mij een grote eer voor coöperatie DELA een uniform te ontwerpen en mede te ontwikkelen in het hoge segment. Bij het ontwerpen en ontwikkelen van de kledinglijn hielden we altijd de vier doelstellingen in het vizier. Ik wilde graag een totaalbeeld creëren waarbij kleding, ruimtes en commerciële uitingen zouden samensmelten tot één. Hierdoor ontstaat een heel sterk maar vriendelijk beeld wat resulteert in een zeer krachtige "corporate identity".

We kozen voor een "two-tone" gemeleerde grijze outfit met gekleurde/gedessineerde accessoires in combinatie met "crispy white' overhemden/blouses en luxe sportieve mantels. Voor DELA ontwikkelde ik een pasvorm die voor de hele maatboog vriendelijk en flatteus is.

Hiermee wordt een sportief/klassiek en zeer actueel beeld gecreëerd zonder overkill maar met een vriendelijke aanwezigheid. Dit project laat, vind ik, een nieuwe koers zien in corporate fashion in het hoge segment; kwalitatief hoogstaand, modisch én toegankelijk.

Last but not least biedt dit concept zeer veel mogelijkheden voor nieuwe combinaties met accessoires voor de komende jaren.’

Draagproef
Na goedkeuring van de te gebruiken stoffen en fournituren is met zogenaamde standmonsters het definitieve ontwerp goedgekeurd. Vervolgens konden medewerkers van DELA tijdens een draagproef de kleding in de praktijk testen. Parallel met de draagproef is maatname gedaan bij het volledige personeel van de sectoren Uitvaartverzorging en Uitvaartdiensten van DELA.

Duurzaam verantwoorde keuzes
In de artikelen voor het nieuwe kledingpakket van DELA is gebruik gemaakt van duurzame materialen. Zoals bijvoorbeeld gerecycled polyester. Daarnaast wordt het vorige kledingpakket centraal ingezameld middels containers op locatie en aangeboden ter recycling. Ook de nieuwe bedrijfskleding die na een bepaalde gebruiksduur toe is aan vervanging wordt weer ingezameld en opgenomen in het recycleproces. De artikelen worden gesorteerd per stofmateriaal, vervolgens tot balen geperst en aangeboden aan een recyclingpartner. Deze werkzaamheden worden bij Groenendijk uitgevoerd door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Wanneer een kledingstuk nog te goed is voor recycling wordt het kledingstuk ingezet als refurbishment artikel. Hierbij wordt kleding die niet op de huid gedragen wordt, zoals een colbert, blazer, gilet en overjas, gecontroleerd op kwaliteit en uitstraling, zorgvuldig gereinigd en weer hergebruikt. Wanneer een artikel niet opnieuw ingezet kan worden, zal het artikel ter recycling aangeboden worden.

Levering
Inmiddels is het kledingpakket geproduceerd en worden de eerste pakketten geleverd bij de dragers.  
Paul de Graaf, relatiebeheerder bij Groenendijk, zet het contact met DELA voort. ‘In deze sleutelfunctie heb ik de verantwoordelijkheid over de logistieke operatie van het kledingbeheer. Daarnaast ben ik namens Groenendijk verantwoordelijk voor de naleving en monitoring van KPI's en draag ik (duurzame) verbetervoorstellen aan ten aanzien van het product en het proces.’

 

Wij wensen alle dragers veel draagplezier.

Bekijk meer van de kleding en over het proces via deze video:

Meer informatie?

Wil jij meer informatie? Neem gerust contact met ons op.